بازاریابیبازرگانی خارجی

همه چیز درباره فرهنگ کسب و کار در هند

فرهنگ هندی‌ها در بیزینس!

شاید در نگاه اول، تعامل و ایجاد ارتباط با ۷۲ ملت متنوع هندوستان، کار آسانی نباشد. اما فرهنگ هندی، توانسته تعامل خوبی میان آداب و سنن مختلف کشورش از یک سو و توسعه و رشد اقتصادی‌اش از سوی دیگر برقرار کند و تبدیل به یکی از ۱۰ کشور صنعتی جهان گردد. ما امروز، در این مقاله از مجموعه مطالب مرکز مشاوره صادرات و واردات، می‌خواهیم شما را با فرهنگ کسب و کار در هند آشنا سازیم و بررسی کنیم، چگونه می‌توان در این کشور پرجمعیت (هند)، با این حجم آداب و رسوم متنوع، یک تجارت موفق راه‌اندازی کرد؟! بنابراین اگر شما نیز به این مبحث علاقه‌مندید، با ما در ادامه مقاله همراه شوید تا فرهنگ کسب و کار در هند را بیشتر بررسی کنیم.

۹ قانون کلی از فرهنگ کسب و کار در هند

هند (India) کشوری وسیع، پرجمعیت است که از زبان‎ها و ادیان مختلف تشکیل شده‌است. در هندوستان، دومین کشور پرجمعیت جهان، نمی‌توان به یک سری فرهنگ کلی تجارت اشاره کرد و آن را برای تمام نقاط آن استفاده کرد. با این حال ۹ نکته به صورت کلی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

نوشته های مشابه

۱٫  سلام و احوال پرسی

یکی از نکات مهمی که در فرهنگ کسب و کار هند، باید به آن توجه کنید، سلام و احوال پرسی در ابتدای جلسه است. هندی‌ها دو نوع سلام و احوال پرسی دارند: سلام و آداب دست دادن مرسوم که در اغلب کشورها رایج است. در این کشور، وقتی وارد جلسه‌ی کاری می‌شوید، ابتدا با ارشدترین فرد باید سلام و احوال پرسی کنید. در هندوستان، احترام به بزرگترها چه از لحاظ سنی یا مرتبه‌ی اجتماعی بسیار مهم است و باید به آن توجه‌ کرد.

نوع دیگر دست دادن، حرکت نمادین (Namaskar) است که در هندوستان رایج بوده و شامل فشردن کف دو دست روی هم با انگشتان رو به بالا و تعظیم جزئی به سمت طرف مقابل است. پس از سلام، صحبت‌های کوچک همچون احوال‌پرسی درباره خانواده‌ی شما و یا شرکای تجاری هندی‌تان بسیار مهم بوده و باعث گرمی و نزدیکی بیشتر می‌گردد. هندی‌ها به داشتن رابطه‌ای گرم و صمیمانه اهمیت زیادی می‌دهند. اگر می‌خواهید در تجارت با آنها موفق باشید، سعی کنید رابطه‌ی گرمی با آنها برقرار کنید. چون اعتمادشان به شما افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، اگر شریک تجاری شما دارای فرزند یا نوه‌ی کوچک است، پیشنهاد می‌شود که نام او را به خاطر سپرده و با هربار تماس، حال او را نیز بپرسید.

فرهنگ کسب و کار در هند: کارت ویزیت
هنگام مبادله کارت ویزیت در هند، حواس‌تان باشد با دست راست‌، کارت ویزیت را بگیرید.

۲٫ توجه به عنوان‌های افراد

از جمله نکات مهم دیگری که در فرهنگ کسب و کار هند باید به آن اهمیت دهید، توجه به عناوین رسمی شرکای تجاری‌تان است. هندی‌ها ترجیح می‌دهند با همان عناوین رسمی‌شان آنها را صدا بزنید. به طور مثال، اگر شریک تجاری شما دکتر یا مهندس و … است، ضمن استفاده از عنوان خانم یا آقا، به رتبه علمی آن نیز اشاره کنید. جالب است که این بخش از فرهنگ هندی‌ها بسیار به فرهنگ ما در ایران نزدیک است! این هم احتمالاً خاصیت شرقی بودنِ ماست.

۳٫ نوع پوشش در جلسه‌های کاری

آقایان در جلسه‌های کاری باید از کت و شلوار استفاده کنند. کراوات بستن، اجباری نیست. مگر برای کارهای رسمی و قانونی همچون بانکداری یا دادگاه‌های حقوقی و … به خانم‌ها نیز پیشنهاد می‌شود، به جای استفاده از کت و دامن در جلسه‌های رسمی، کت و شلوار بپوشند.

۴٫ زبان کسب و کار در هند

هندی‌ها از زبان انگلیسی، به عنوان زبان رسمی در تجارت استفاده می‌کنند. اغلب هندی‌ها و مدیران کسب و کار، تسلط کامل به زبان انگلیسی دارند. نکته‌ی دیگری که در فرهنگ هند باید به آن توجه کنید، این است که بیشتر مردم هند، نمی‌توانند به راحتی به شما “نه” بگویند و آن را پیامی توهین‌آمیز می‌دانند. به جای پاسخ منفی دادن، از جملاتی همچون :«سعی می‌کنم»، «بله می‌بینم؛ اما ممکن است، سخت باشد» استفاده می‌کنند. پس؛ وقتی با آنها در حال گفتگو هستید، با دقت به حرف‌هایشان توجه کنید تا متوجه‌ی معنای واقعی سخنانشان شوید و هرگز آنها را مجبور نکنید تا منظورشان را مستقیم‌ به شما بگویند. چون ممکن است، نتیجه‌ی معکوس برای‌تان داشته باشد!

زبان رسمی تجاری در فرهنگ هند
زبان رسمی در فرهنگ کسب و کار هند، انگلیسی است.

۵٫ جلسه و مذاکره‌های تجاری هند

جلسه‌های‌ کاری خود را از قبل برنامه‌ریزی کرده و درباره‌ی تاریخ‌های سفر، هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. به یاد داشته باشید که ممکن است، سفر کاری شما تا آخرین لحظات نیز تاریخش تغییر کند! وقت‌شناسی و توجه به زمان و ساعت شروع جلسه، مهم است. اما ممکن است، ساعت شروع جلسه کمی دیرتر آغاز گردد و یا پایان آن، دیرتر از زمان توافق شده، اتفاق بیفتد. مذاکرات ممکن است به کندی پیش رود، بنابراین صبور باشید و شخصیت خوب خود را نشان دهید. زورگویی و انعطاف ناپذیری، ممکن است؛ نتیجه‌ی برعکس داشته باشد و به کلی ارتباط شما قطع گردد. (مطالعه فایل راهنمای تجارت با هند به شما پیشنهاد می‌شود)

۶٫ روابط تجاری در هند

یکی دیگر از نکاتی که در فرهنگ کسب و کار هند (Business Culture in India) باید به آن توجه کنید، اعتماد به شهود آدمهاست. هندی‌ها، ضمن توجه به آمار و داده‌ها، به شهود خود نیز بسیار توجه می‌کنند و بیشتر دوست دارند، روابط کاری خوبی داشته باشند. فرهنگ کسب و کار در هند، عجول بودن را یک رفتار خارج از ادب می‌داند و ممکن است روی رابطه‌ی کاری شما با شریکتان تأثیر بگذارد.

جمع گرایی در فرهنگ تجارت هند
از جمله نکات کلیدی در فرهنگ کسب و کار هند، توجه به جمع‌گرایی در مقابل فردگرایی است. برای هندی‌ها مهم است که به یک گروه خاص تعلق داشته باشند و در همه چیز به نظر آنها توجه می‌کنند. مثل خانواده در انتخاب همسر، نام فرزند، نوع کار و …

۷٫  دین و نقش آن در فرهنگ کسب و کار

دین نیز در فرهنگ کسب و کار هند، نقشی بسیار تأثیرگذار دارد. این کشور، ۴ دین اصلی به عناوین «هندوئیسم» ۸۰%، «اسلام» ۱۴%، «مسیحیت» ۳% و در نهایت «سیکیسم» ۲% و ادیان مختلف همچون بودیسم، زرتشتی و یهود دارد. جشن‌های مذهبی در این کشور بسیار مفصل و گسترده برگزار شده و در این تعطیلات، کار متوقف می‌گردد. پس؛ در تاریخ برگزای جلسات کاری به این مسائل توجه داشته باشید. دین روی برخی از فعالیت‌های تجاری این کشور نیز تأثیر گذاشته‌است. به طور مثال گوشت گاو برای هندوها و گوشت خوک برای مسلمانان حرام است و در نتیجه ذبح آنها به سختی و یا با مشکلات متعدد انجام می‌گردد.

۸٫  توجه به سلسله مراتب در کسب و کار

هندی‌ها در کسب و کار بسیار سلسله مراتب دارند. به گونه‌ای که تصمیم‌های بزرگ، اغلب توسط مدیران سطح بالا گرفته می‌شود و تا زمانیکه مدیر شرکت، مالک یا مدیر ارشد در جلسه حاضر نباشد، تصمصم‌گیری نهایی اتفاق نمی‌افتد به قول معروف، کاغذبازی در این کشور بسیار رایج است.

فرهنگ تجارت با هندوستان
صبور و انعطاف‌پذیر بودن از صفات بارز افرادی است که در کسب و کار با هندی‌ها تعامل دارند. چون اغلب کارها در این کشور تا لحظات پایانی مهلت به اتمام نمی‌رسد!

نقش‌ها در فرهنگ کسب و کار هند به خوبی تعریف شده و مشخص هستند. به طور مثال کارهای یدی شرکت، اغلب توسط یک نفر خاص انجام می‌گردد، اگر فرد موظف در شرکت حضور نداشته‌باشد، نمی‌توان از مدیر انتظار داشت تا کار را به سرانجام برساند.

۹٫ توجه به تنوع فرهنگی در هندوستان

فرهنگ ۷۲ ملیت هندو در ۴ بخش عمده کشور تفاوت آشکاری با هم دارند که در این قسمت، به آنها اشاره خواهیم کرد:

·  بخش شمالی هند

در بخش شمالی آن، مردم به ۶ زبان رسمی هندی، اردو، گجراتی، مراتی، پنجابی و سندی صحبت می‌کنند. اوضاع مالی آنها بهتر بوده و کسب وکارها، رونق بیشتری دارد.

·  بخش جنوبی هند

در بخش جنوبی هند، اغلب مردم به زبان‌های «تامیل» و «تلوگو» صحبت می‌کنند، مردم، متواضع‌تر هستند، به ثروت خود اهمیت چندانی نمی‌دهند و به راحتی با دیگران دوست شده و رابطه‌ی صمیمانه برقرار می‌کنند.

·  شرق و غرب هند

شخصیت هندی‌ها
به طور کلی هندی‌ها افراد محتاطی هستند اما به نسبت، روستایی‌ها سنتی‌تر و شهری‌ها لیبرال‌ترند و کمتر محافظه کارانه رفتار می‌کنند.

در شرق و غرب این کشور نیز تفاوت فرهنگی وجود دارد، اما به پررنگی شمال و جنوب آن نیست. اقتصاد در بخش غربی بیشتر تحت تأثیر نظام سرمایه‌داری و در بخش غربی تحت تأثیر نظام کمونیستی است.

جمع‌بندی از فرهنگ کسب و کار در هند

در این مقاله سعی کردیم، درباره‌ی فرهنگ کسب و کار در هند، هرآن‌چه لازم است تا به طور کلی بدانید، در اختیارتان بگذاریم. چنانچه مطالب بیشتری در این باره می‌دانید، می‌توانید در قسمت نظرات و پیشنهادها به آنها اشاره کنید. پیشاپیش از همکاری شما سپاس‌گزاریم.

एक बार जब आप अपना करियर शुरू कर लेते हैं, तो आपको एक नया कार्ड मिल जाता है। एक वर्ष से अधिक पहले से ही एक वर्ष से अधिक समय तक चलने वाला कोई भी उत्पाद नहीं है यह एक अच्छा विचार है। एक वर्ष से अधिक समय से एक वर्ष से अधिक समय तक चलने वाला एक नया कार्ड यह एक अच्छा विचार है.

منابع: ukibc/ asialinkbusiness/ globalbusinessculture

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا