بازرگانی خارجی

صادرات لباس و پوشاک ایران به روسیه

رخت ایرانی بر تن روس‌ها از آرزو تا واقعیت

عوامل زیادی هستند که تجارت با روسیه را برای ما ایرانی‌ها جذاب می‌کند و البته شاید به اعتقاد برخی، ما را مجبور به بازرگانی با روسیه می‌کند. حلقه تحریم‌ها به شدت بر ایران تنگ شده است و حالا روسیه نیز شرایط خوبی با غرب ندارد و ظاهراً به لحاظ سیاسی هم روسیه و هم ایران مجبور به افزایش سطح مراودات تجاری با یکدیگر هستند. یکی از موضوعاتی که در این میان می‌تواند جذاب داشته باشد، صادرات لباس و پوشاک ایران به روسیه است. در این مقاله از مرکز مشاوره صادرات و واردات به صادرات لباس ایرانی به روسیه پرداخته‌ایم که می‌توانید در ادامه بخوانید.

فروشگاه پوشاک و لباس در روسیه
اگرچه فروشگاه‌های بزرگ پوشاک با برندهای مختلف در روسیه زیاد هستند، اما برخی از برندهای شناخته شده اروپایی تمایل زیادی به حضور و فعالیت در بازار روسیه به دلایل سیاسی ندارند. و این یک فرصت برای پوشاک ایرانی است.

نگاهی به یک مصاحبه درباره صادرات لباس ایرانی به روسیه

در سال ۱۳۹۶ و قبل از تحریم‌های سخت ترامپ علیه ایران و در روزهایی که روسیه و ناتو و غربی‌ها اختلافات سال ۲۰۲۲ را پیدا نکرده بودند، آقای صادق تجفی مدیرعامل وقت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی درباره صادرات پوشاک ایران به روسیه و صنعت نساجی ایران، صحبت‌هایی داشته است که می‌تواند شروع خوبی برای بحث ما باشد. اگرچه این مصاحبه جدید نیست، اما می‌تواند حاوی نکات مهمی باشد. پس از این مصاحبه درباره حمل و نقل کالا به روسیه، بازاریابی در روسیه و نکات مهم دیگر هم صحبت شده است که می‌توانید مطالعه کنید.

صحبت‌های آقای نجفی پیرامون صادرات پوشاک به روسیه و آذربایجان

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران (در سال ۱۳۹۶) از صادرات برخی پوشاک ایرانی به روسیه و جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: تولید پوشاک صنعتی در کشور رو به توسعه است. برای مثال، تنها در منطقه آزاد ارس نشان تجاری مشترک پوشاک با برخی کشورهای اروپایی ایجاد شده است.

صادق نجفی، تکنولوژی مورد استفاده در صنعت پوشاک کشور را در مقایسه با دنیا مناسب ارزیابی و اظهار کرد: اختلاف فناوری صنعت پوشاک با صنایع روز جهان زیاد نیست اما سرمایه در گردش و بازار مهم‌ترین مشکلات این صنعت است.  در این زمینه دولت باید در کنار سازمان صنایع کوچک قرار گیرد و بانک‌ها نیز همراهی لازم را داشته باشند.

صادق نجفی با اشاره به اجرای طرح توسعه پوشاک در روستاها تاکید کرد: معیشت و اشتغال روستاها در گرو ایجاد واحدهای صنعتی در روستاها است. برنامه این سازمان نیز در مناطق روستایی و دهستان‌ها برای ایجاد نواحی صنعتی است تا صنایع شکل‌گرفته یا در حال تشکیل در این مناطق ساماندهی شوند.

با توجه به مشکلات کم‌آبی در کشور، گفت: این مسئله، کشاورزی به شیوه کنونی را محدود می‌کند. بر این اساس، در مناطق روستایی باید چاره‌ای برای ایجاد اشتغال، درآمد و معیشت افراد اندیشیده شود.

روستاها، بستر صادرات

صادق نجفی افزود: در این شرایط کم‌آبی، توسعه صنعت پوشاک در روستاها می‌تواند گزینه مناسبی برای ایجاد اشتغال در این مناطق باشد.

همان‌طور که نمونه‌های موفق آن اکنون در برخی روستاهای کشور فعال است. این سازمان نیز درنظر دارد با به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های بیکار صنایع کوچک و استفاده حداکثری از توان آن‌ها (که اکنون به طور متوسط بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از ظرفیت‌شان استفاده می‌شود)، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

نجفی ادامه داد: تامین سرمایه در گردش و موضوع تحرک بازار در صنعت پوشاک باید مورد توجه قرار گیرد. آمارها نشان می‌دهد که با رشد کیفیت پوشاک داخلی، صادرات چمدانی پوشاک از ایران به برخی کشورها رخ داده است. به‌علاوه، تولید پوشاک صنعتی کشور در حال توسعه است و در بخش کت و شلوار، لباس زیر و کیف و کفش تولیدات مناسبی به بازار عرضه می‌شود.

میزان واردات پوشاک و لباس در روسیه

روسیه با حدود ۱۴۵ میلیون نفر جمعیت، سالانه بیش از ۸ میلیارد دلار واردات پوشاک دارد. اگرچه رقیبی مثل ترکیه، سهم قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص داده است، و کشورهای قدرتمند دیگر در صنعت نساجی هم سهم خوبی از این بازار دارند. اما با توجه به شرایط اقتصادی شهروندان روس، قطعاً بخشی از آن‌ها به دنبال محصولات اقتصادی هستند که در این زمینه پوشاک ایرانی می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

شایان ذکر است که در این‌جا منظور از پوشاک، لباس آماده است نه پارچه و …، که این محصولات می‌توانند ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور صادرکننده داشته باشد.

صادرات لباس و پوشاک ایران به روسیه بایدها و نبایدها

همان‌طور که اشاره کردیم، روسیه (Russia) بازار بزرگی برای پوشاک و لباس آماده است. اما باید دقت کنیم احتمالاً مصرف‌کننده دارای قدرت خرید بالای روس، ترجیح دهد از برندهای ترک یا حتی اروپایی استفاده کند. و بهتر است محصولات اقتصادی ایرانی به بازار روسیه وارد شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود پیش از هر اقدامی در ورود به بازار روسیه، امار و ارقام صادرات کشورهای دیگر را از منابع موجود بررسی کنید. همچنین تاکید بر روی لباس‌های گرم که برای فصل زمستان روسیه است، به نظر نادرست می‌آید. زیرا روس‌ها شیوه و سبک و سیاق ویژه‌ای برای پوشش فصل زمستان خود دارند که احتمالاً تامین‌کننده ایرانی در آن ناتوان خواهد بود.

مشاهده سایت اتاق ایران و روسیه هم خالی از لطف نیست.

صادرات لباس از ایران به روسیه
پتانسیل‌های تجاری زیادی بین ایران و روسیه وجود دارد، از جمله بازار صنعت نساجی و پوشاک

بازاریابی محصولات ایرانی در روسیه

این تصور که می‌توان بدون بازاریابی و فقط با حمل، یک کالا را به فروش رساند، مربوط به چند دهه قبل است ! و باید این تصور را فراموش کنیم. البته لزوماً منظور از بازاریابی کالا با هدف صادرات، بازاریابی نزدِ مصرف‌کننده نهایی نیست. احتمالاً شرکت‌های ایرانی برای ورود به بازار پوشاک روسیه، باید به دنبال نماینده و تاجر باشند و از روش‌های بازاریابی B2B استفاده کنند.

ما در مرکز مشاوره صادرات و واردات، یک فایل PDF با موضوع «بازاریابی در روسیه» آماده کرده‌ایم که می‌تواند اولین گام شما برای ورود به بازار روسیه باشد.

نکاتی درباره حمل و نقل کالا به روسیه

برای خروج کالا از ایران و ورود به روسیه، مجوزها و ضوابطی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را آوردیم :

۱- در مرحله‌ی اول فروشنده باید اطلاعات و مشخصات کالا و فروشنده‌ی کالا را برای خریدار، در چهارچوب پیش‌فاکتور ارسال نماید.

۲- کالای مورد توافق خریدار و فروشنده باید طبق استانداردهای مورد تأیید خریدار، بسته‌بندی و آماده شود.

۳- خریدار باید از تعرفه صادرات مطلع بوده و به منظور تعیین قیمت کالای مورد معامله به کمیسیون نرخ‌گذاری مراجعه کند.

۴- در صورتی که کالای مورد معامله جزو کالاهای خاص باشد، باید پیش از صدور، نسبت به اخذ مجوز صادرات اقدام گردد. معمولاً اکثر کالاها نیازی به صدور مجوز ندارند.

۵- حالا باید جهت ترخیص کالا از گمرک اقدام شود و اظهارنامه‌ی خروجی تنظیم شود. گمرک پس از بررسی کالا و پلمپ کردن بسته‌ها، مجوز خروج کالا از ایران را صادر می‌کند.

۶- محموله پیش از حمل شدن بایستی توسط یک شرکت بیمه‌ای معتبر بیمه شود.

۷- پس از این مرحله، خریدار می‌تواند موارد مورد توافق را بررسی کند و از انجام آن‌ها اطمینان حاصل کند.

۸- پیش از ارسال کالا، صادر‌کننده باید فاکتور فروش کالا و شناسه کالا را آماده کرده و به تأیید اتاق بازرگانی محل برساند.

۹- در انتها، صادرکننده باید کالا را به منظور ارسال به کشور مبدأ به شرکت حمل و نقل تحویل دهد.

در پایان مشاهده سایت انجمن نساجی روسیه را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم که از نمایشگاه‌ها و بزرگان صنعت پوشاک روسیه اطلاع کسب کنید و تلاش کنید از این اعضا، برای نماینده محصولات خود شرکتی را پیدا کنید.

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا