اخباربازرگانی خارجیحمل و نقل

واردات چمدانی از ترکیه هر روز بیشتر از دیروز

چرا واردات چمدانی از ترکیه رشد کرده است ؟

شما هم صفحات اینستاگرامی و سایت‌های متعددی که کارشان خرید از Trendyol و بقیه سایت‌های ترکیه‌ای است را دیده‌اید؟ کالاهایی که پس از خرید عمدتاً به صورت چمدانی وارد ایران می‌شوند. چیزی که به واردات چمدانی از ترکیه شناخته می‌شود. مرکز مشاوره صادرات و واردات در این مطلب، به همین موضوع پرداخته است. تا نگاهی داشته باشیم به واردات چمدانی خصوصاً به واردات از ترکیه !

بیشتر چه کالاهایی چمدانی وارد ایران می‌شود ؟

ترکیه در صنعت نساجی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است، نه فقط ایران، بلکه ترکیه از بازار پوشاک و منسوجات در بسیاری از کشورهای دنیا سهم قابل قبولی را دریافت کرده است. یکی از کالاهایی که در واردات چمدانی از ترکیه هم سهم جدّی دارد (به ایران) همین پوشاک و لباس هستند و عمدتاً هم پوشاک زنانه در این بین دیده می‌شود. بسیاری از مزون‌های ایران از همین طریق رگال‌های خود در مزون را تکمیل می‌کنند.

نوشته های مشابه

بسیاری از این لباس‌ها و پوشاک هم از سایت ترندیول (Trendyol) خرید و وارد ایران می‌شود. همان‌طور که در ایران هم سایت‌های کدتخفیف و … وجود دارند، افرادی که کار واسطه‌گری خرید از ترکیه و واردات چمدانی به ایران را انجام می‌دهند در سایت‌هایی مثل indirimkuponum.net کدهای تخفیفی را می‌یابند و استفاده می‌کنند که مصرف‌کننده ایرانی از آن بی‌خبر است و از این طریق علاوه بر سودی که روی حمل و نقل کسب می‌کنند سود بیشتری نیز به دست می‌آورند.

اما دارو ! مکمل و چیزهایی مثل این هم یکی از کالاهایی است که به صورت چمدانی و به دور از چشمان سازمان غذا و دارو به ایران وارد می‌شود !

قطعات موبایل هم در این بین سهم جدّی دارند، چه قطعاتی که در فرآیند تعمیر به کار می‌روند و چه لوازم جانبی موبایل که با توجه به سایز کوچکشان گزینه‌های خوبی برای واردات چمدانی از ترکیه به ایران هستند. در همین ارتباط مقاله‌ای با موضوع « تجارت ترکیه با ایران بیشتر چیست؟ » می‌تواند به شما کمک کند.

ترندیول
تصویری از خانم دمیت موتلو، بنیان‌گذار و رئیس هیئت مدیره شرکت ترندیول در ترکیه که یک فروشگاه اینترنتی بسیار بزرگ است

حمل از ترکیه به ایران به صورت چمدانی

وقتی صحبت از واردات چمدانی به ایران می‌شود عمدتاً منظور افرادی است که بدون بار به ترکیه می‌روند و ظرفیت حمل بار در پرواز را به واردات کالاهایی اختصاصی می‌دهند که در ایران بازار خوبی دارد که در قسمت قبل هم به رایج‌ترین آن اشاره کردیم. اما لزوما، به معنای حمل در داخل چمدان نیست، بخشی از این کالاها به صورت زمینی و قاچاق وارد ایران می‌شود که معمولاً با همین اصطلاح واردات چمدانی هم از آن یاد می‌شود.

همین‌جا اشاره کنیم که اصطلاح Luggage Importing در دنیا رایج نیست و این اصطلاح را به صورت کلمه به کلمه به زبان انگلیسی یا ترکی (Türkiye’den bagaj ithalatı) ترجمه نکنید.

آیا واردات چمدانی از ترکیه را پیشنهاد می‌دهید؟

طبیعتاً تنها روش قانونی زمینی یا هوایی واردات چمدانی مورد نظر ماست که در این مورد باید بگوییم، ابتدایی‌ترین شیوه برای ورود به بازار واردات از ترکیه همین واردات چمدانی است، به عنوان راه‌حل کوتاه‌مدت بد نیست، اما ماندگاری در آن آینده درخشانی برای شما رقم نمی‌زند.

اگرچه ما فکر نمی‌کینم واردات یا تجارت چمدانی می‌تواند برای بهبود اقتصاد کشور مفید باشد، اما بهتر استاستفاده‌ی درست از آن صورت بپذیرد. به عبارتی با پدیده شوم قاچاق در واردات چمدانی برخورد جدی و قوی شود، ممکن است در برخی حالات مفید باشد. بسیاری از افراد با سفرهای منظم و مداوم به کشورهای همسایه (ترکیه) این عمل را انجام می‌دهند. اگر مقدار واردات از مقدار مجاز تعیین شده بیشتر باشد به‌نوعی قاچاق کالا محسوب شده و قانون‌گذار مجازاتی برای آن درنظر گرفته است.

نگاهی به تجارت چمدانی

این قسمت از مطلب مرکز مشاوره صادرات و واردات را از سایت IMNA نقل قول می‌کنیم :

تجارت چمدانی تا حدودی پتانسیل رونق بخشیدن به صادرات و واردات کشور را دارد، اما اکنون اوضاع نابسامانی در اقتصاد ایران دارد. بسیاری از افراد با سوءاستفاده از این نوع تجارت دست به قاچاق کالا می‌زنند و ضربه مهلکی را به اقتصاد کشور و تولید داخلی وارد می‌کنند. در حالی در کشور ایران شاهد وقوع چنین اتفاقاتی هستیم که در بسیاری از کشور‌ها تجارت چمدانی یکی از عوامل پیشرفت صادرات محسوب می‌شود.

به عقیده برخی فعالان اقتصادی، وقتی بازرگانی بتواند مقداری از کالای خود را بدون تشریفات گمرکی صادر کند، راه آسان‌تری برای بازاریابی محصولات اصلی تجاری خود انتخاب کرده است؛ اما امروزه بسیاری از چمدان‌ها خالی از ایران خارج می‌شوند و مملو از پوشاک و کالاهای خارجی به ایران باز می‌گردند که این امر تولید داخلی و صنعت کشور را بیش از پیش به قهقرا کشانده است و ایران را بازاری برای انواع مارک‌ها و برند‌های خارجی تبدیل کرده است. در این شرایط می‌توان گفت تجارت چمدانی برای ایران نه یک فرصت، بلکه تهدیدی بالقوه به حساب می‌آید.

تصویری از بازار عثمان در ترکیه
عثمان بی مارکت، یکی از بازارهای مناسب برای خریدهای عمده در ترکیه است که عمدتاً پوشاک است.

مدیریت تجارت چمدانی

اما در بحث مدیریت تجارت چمدانی باید به این مهم توجه کنیم که آن دسته از مسافرهایی که کالای ایرانی را در پوشش تجارت چمدانی با خود به کشور‌های دیگر می‌برند، نیازمند حمایت هستند و دولت باید برای آنها تسهیلات قائل شود. این افراد بازوی صادرات کشور محسوب می‌شوند و استفاده از توان آنان به مراتب بهتر از ایجاد محدودیت برای آنها است.

مثلاً دولت می‌تواند به افرادی که اقدام به تجارت چمدانی (واردات یا صادرات چمدانی) می‌کنند، وام‌هایی بدهد که با استفاده از آن بتوانند کالاهای داخلی را در حجم بیشتری صادر کنند، زیرا امکان دارد افرادی که تجارت چمدانی انجام می‌دهند، راهکارهایی را بدانند و بازارهایی را بشناسند که بر اساس آن در آینده بتوان کالای تولید داخل بیشتری را به کشورهای دیگر صادر کرد. آنها برای این کار طبعا باید سرمایه لازم را در اختیار داشته باشد.

از سوی دیگر اگر دولت این توانایی را دارد، بهتر است شکل و شمایل قانونی به تجارت چمدانی ببخشد. دولت می‌تواند با در نظر گرفتن مزایایی برای این نوع تجارت، عملکرد این افراد را در قالب تعامل با دولت درآورد؛ چرا که همین امر موجب می‌شود فسادی در تجارت چمدانی به وجود نیاید و راه برای افراد سودجو بسته شود.

اگر نکته‌ای درباره واردات چمدانی از ترکیه برای شما سوال است می‌توانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا پاسخ دهیم.

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

    1. سلام اگر کسی از دوستان برای تجارت چمدانی نیاز به نیرو داشت با من تماس بگیرید. یک زن و شوهر و بچه هستیم. ۰۹۱۵۰۷۵۵۱۵۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا