اخبارحمل و نقل

بهبود ارتباطات ریلی با افغانستان

دیدار مثبتِ رییس اداره خط‌آهن افغانستان با مقامات ایران

آقای ملا بخت الرحمن شرافت، رییس اداره خط آهن افغانستان که اخیراً برای ملاقات با استاندارد خراسان رضوی به مشهد سفر کرده بود، بر توسعه همکاری‌های ریلی بین ایران و افغانستان تاکید کرد. افغانستان که تحت حکومت طالبان، تعارضات مرزی را در چند نوبت با ایران تجربه کرده است، حالا یک مقام رسمی‌اش تمایل به افزایش ارتباطات ریلی را می‌کند. تقاضایی که اگر فقط یک گفتگو نباشد و یک راهبرد پشت آن باشد می‌تواند نشان‌دهنده برگشت روابط تجاری ایران و افغانستان به پیش از دوران طالبان باشد.

قطعه سوم راه‌آهن خواف-هرات

در این ملاقات هر دو طرف از آغاز جابجایی از طریق قطعه سوم راه‌آهن خواف-هرات اظهار خشنودی کردند و تاکید داشتند که این روابط و همکاری‌ها بین ایران و افغانستان در بخش راه‌آهن می‌تواند بسیار توسعه یابد.

همچنین ایران متعهد شد که به منظور بهبود شرایط مخابراتی در خط آهن خواف – هرات و جلوگیری از اختلال در تماس‌های ایستگاه‌های راه‌آهن، سایت‌های جدید مخابراتی را تاسیس کنند.

همچنین آقای ملا بخت الرحمن شرافت با آقای نصیری رئیس خط آهن خراسان رضوی دیدار کرد. در این دیدار روی توسعه همکاری های ریلی و تسریع حمل و نقل از طریق خط آهن خواف ـ هرات گفتگو صورت گرفت، رییس اداره خط آهن افغانستان همچنین از بخش‌های مختلف ایستگاه مسافربری ریلی مشهد بازدید کرد.

گفتنی است که چند روزی است مقام طالبانی در ایران به سر می‌برد و ملاقات‌هایی را برای بهبود شرایط حمل و نقل ریلی انجام می‌دهد که می‌تواند سیگنال مثبتی از سوی طالبان تلقی شود.

بهبود ارتباطات ریلی با افغانستان
بهبود ارتباطات ریلی با افغانستان

اهمیت راه‌آهن خواف-هرات برای ایران و افغانستان

قطعاً وجود ارتباطات ریلی با افغانستان تاثیر جدی بر صادرات به افغانستان دارد. افغانستانی‌ها درباره اهمیت این مسیر تجاری حرف‌های زیاد زده‌اند و «شریعت» نشریه رسمی و ارگان امارت اسلامی افغانستان در گزارشی از افتتاح خط آهن خواف – هرات آورده است: ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، سطح همکاری بین ایران و افغانستان را بیان‌گر روابط عمیق میان ۲ کشور دانسته است.

این روزنامه به نقل از رئیس اداره خط آهن افغانستان افزوده است: پیشرفت و ترقی افغانستان پیشرفت و ترقی ایران است. سخنگوی امارت اسلامی، سطح همکاری بین ایران و افغانستان را نشان دهنده روابط عمیق میان ۲ کشور دانسته است. ملا بخت الرحمن شرافت گفته است: امروز کشورهای منطقه و جهان به یکدیگر وابسته هستند و افتتاح خط آهن خواف – هرات تنها مربوط به افغانستان نمی‌شود بلکه مربوط به منطقه و جهان می‌شود و تبادلات تجاری با این خط به طور گسترده در آینده صورت می‌گیرد. اما در نگاهی تخصصی تر دیگر فعالان افغانستانی نیز به سودمند بودن این خط آهن برای کشورشان خوش بین هستند.

اهمیت راه‌آهن خواف-هرات برای ایران و افغانستان
اهمیت راه‌آهن خواف-هرات برای ایران و افغانستان

خبر در طلوع‌نیوز، سایت افغانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا