اخبار

نقش صادرات کالا های غیر نفتی در بودجه ۱۴۰۰

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از صادرات کالا به عنوان درآمد جایگزین دولت یاد کرد

کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت می‌تواند صادرات غیر نفتی در حوزه پتروشیمی و تولیدات داخلی به خصوص در بخش کشاورزی را به عنوان درآمدهای جایگزین، مدنظر قرار دهد.

صادرات غیر نفتی در بودجه سال آینده

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، تصویر اولیه بودجه ۱۴۰۰  قیمت هر بشکه نفت را ۴۰ دلار نشان می‌دهد. قیمت در نظر گرفته شده، حاکی از این است که دولت در فکر استفاده از اثرات لغو احتمالی تحریم‌ها نیست. برهمین اساس بودجه‌ریزی و پایه چارچوب مالی خود را طبق توان کشور و برنامه‌ریزی در داخل تنظیم کرده است.
از سوی دیگر نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. هم اکنون نرخ دلار در بازار بسیار بیشتر از این قیمت است، اما واقعیت این است که امکان اینکه دولت نرخ دلار در بودجه را براساس این نرخ تعیین کند، وجود ندارد. بنابراین بهترین راهکار ملاک عمل قراردادن نرخ بازار نیمایی در بودجه است که میان نرخ بازار آزاد و دولتی قرار دارد.

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با قیمت تعیین شده برای نفت و دلار در بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: قیمت تعیین شده برای ارز نشان می‌دهد که واقع‌بینانه نبوده، اما قیمت نفت با توجه به مشکلاتی که دولت با آن دست در گریبان است، منطقی به نظر می‌رسد و چنانچه بالا رود، مازاد آن ذخیره خواهد شد.

وی در این مورد که کارشناسان معتقدند دولت قیمت ارز در بودجه را نمی‌تواند بر پایه بازار ببندد، چنین اظهار کرد: قیمت ارز را هرقدر بالا ببریم به همان نسبت ارزش پولی ملی را پایین می‌آوریم که در آن اقتصاد کشور دچار آسیب می‌شود و نرخ ارز را هر اندازه پایین‌تر ببندند، برای اقتصاد بهتر خواهد بود.

درآمد های جایگزین دولت در بودجه ۱۴۰۰

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره درآمدهای جایگزین دولت اظهار داشت: دولت باید صادرات کالاهای غیرنفتی را خیلی جدی مدنظر قرار دهد. این سبد غیرنفتی در حوزه پتروشیمی و تولیدات داخلی به خصوص در بخش کشاورزی باید برای صادرات مورد توجه قرار گیرد. در این بین بخش کشاورزی اهمیت بالایی دارد، زیرا از توان خوبی برای رونق بخشیدن صادرات کشور برخوردار است.

کوچکی‌نژاد درباره استفاده از مالیات در این زمینه نیز بیان کرد: مواردی مانند مالیات منابع داخلی به حساب می‌آیند، اما در این خصوص آنچه باید بسیار جدی مورد توجه قرار گیرد، موضوع صادرات است، همانطور که اشاره کردم محصولات کشاورزی در این زمینه بسیار قابل اتکا است. درباره نفت هم بهتر آن است تا دولت فرآوردهای نفتی را صادر کند، متاسفانه بیشتر در زمینه نفت خام این اقدام را مدنظر قرار می‌دهد.

این نماینده مردم در خانه ملت افزود: اکنون بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در روز بنزین تولید می‌کنیم که بخشی از آن را می‌توان صادر کرد، در حوزه گازی هم به همین شکل است، اما متاسفانه با تمام اینها همانطور که اشاره کردم دولت بیشتر تمایل به صدور نفت خام دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا