بازرگانی خارجی

فرهنگ کسب و کار در آلمان : نکات ضروری

آلمان، سرزمین مردمان سخت‌گیر

فرهنگ و انضباط آلمان، از گذشته تا به امروز نقل زبان مجالس بوده و هست. اغلب ما، آلمانی‌ها را به چهره‌هایی سرد و رسمی می‌شناسیم که بسیار وقت شناسند و در کارشان منظم و دقیق هستند. تا اینجای کار مشکلی برای ما پیش نمی‌آید، اما اگر بخواهیم به چهارمین اقتصاد برتر جهان، مهاجرت کنیم، درس بخوانیم یا در آن کسب و کاری راه بیندازیم و شاید هم شریک تجاری آلمانی داشته باشیم، سخت گیج و برآشفته خواهیم شد. پس باید درباره فرهنگ کسب و کار در آلمان بیشتر بخوانیم.

آشنایی با فرهنگ کسب و کار در آلمان، به ما کمک می‌کند تا راحت‌تر با آنها مراوده‌ی کاری، تجاری و … داشته باشیم. اگر شما نیز قصد دارید در این کشور به کار و تحصیل بپردازید، بهتر است با ما تا انتهای این مقاله از مجموعه مقاله‌های سایت، همراه شوید.

نوشته های مشابه

مهم‌ترین نکات در راه‌اندازی کسب و کار در آلمان

آلمان، در صنایع خودروسازی و مهندسی بسیار حرفه‌ای عمل کرده و به قول معروف حرفی برای گفتن دارد و در بین تمامی کشورهای جهان، محصولات خودروی آلمان از احترام و رونق بسیار زیادی برخوردار است.

تا به حال باخود فکر کرده‌اید، این اعتبار، ثمره‌ی چه چیزی است؟ چطور این کشور توانسته در بین ۱۹۷ کشور جهان، این اعتبار و احترام را کسب کند؟

اگر کمی با فرهنگ کسب و کار آلمان (Business Culture of Germany) بیشتر آشنا شوید، پاسخ این پرسش‌ها را خواهید یافت. پس  همچنان همراه ما باشید:

۱٫نقش فرهنگ و اخلاق در کسب و کار آلمان

فرهنگ تجاری آلمان، برپایه مذاکره‌های منصفانه پایه‌ریزی شده و کمتر مواقعی پیش می‌آید که در آخرین لحظات، مذاکره با شکست مواجه شود. آلمانی‌ها، عادت به هدیه دادن، تعریف و تمجید زیادی برای به قول معروف، جوش دادن معامله ندارند.

آنها در مذاکره بسیار منصف، وفادار، قابل اعتماد، وقت شناس و حرفه‌ای هستند و باید به آنها ثابت شود که طرف مقابل نیز به این ارزش‌های فرهنگی وفادار است و به آنها عمل می‌کند.

آلمانی‌ها در جلسات بسیار رسمی هستند، به صورت رسمی لباس می‌پوشند، وقت شناس هستند و سر وقت در محل کار حاضر می‌شوند. ۸ ساعت کاری را با حداکثر بهره‌وری به پایان می‌رسانند و در قبال این وظیفه شناسی و دقت در کار، دستمزدی کاملا منصفانه با شرایط خوب و پاداش نیز دریافت می‌کنند.

کارها در آلمان (Deutschland) فرقی نمی‌کند، کوچک یا بزرگ، مهم و غیرمهم باشند، همه‌، باکیفیت، به موقع و بدون اتلاف وقت و با رضایت مصرف کننده به اتمام می‌رسند. کارمندان به کارفرمایان خود وفادار هستند و تمایل خود را برای ارائه محصولات باکیفیت و قابل اعتماد با مدیر خود به اشتراک می‌گذارند.

فرهنگ کسب و کار در آلمان: سلسله مراتب کاری
در فرهنگ کسب و کار آلمان، سلسله مراتب به طور کامل تعریف شده و کاملا رعایت می‌گردد. کارمندان قدیمی که تجارب بیشتر دارند در صدر و افراد تازه‌کار در انتهای سلسله مراتب قرار می‌گیرند.

آداب دست دادن در فرهنگ کسب و کار آلمان

در کشور آلمان اولین راه ایجاد ارتباط با رقیب تجاری، روابط دوستی و حتی خانوادگی، دست دادن است. زمانیکه برای اولین بار با کسی ملاقات می‌کنید، حتما با دست راست خود با او دست دهید. دست طرف مقابل را محکم فشرده و حتی کمی تکان ‌دهید. حواس‌تان باشد که دست چپ‌ شما نباید در جیب‌تان باشد. چون رفتاری بی‌ادبانه تلقی می‌شود. علاوه براین؛ در حین دست دادن، تماس چشمی خود را نیز حفظ کنید.

دست دادن یک ویژگی حیاتی در آداب تجاری آلمان‌هاست. آلمان‌ها در هر جلسه‌ای که وارد می‌شوند، با همکار، کارفرما، کارمند و حتی با مشتری خود دست می‌دهند. این کار بستگی به موقعیت دارد. به طور مثال کسی که در آژانس املاک یا نمایشگاه خودرو کار می‌کند، باید با مشتری‌اش نیز دست بدهد. دست دادن در آغاز مراوده به جنسیت بستگی ندارد و هردو جنس زن و مرد با یکدیگر دست می‌دهند.

چگونه در یک تجارت آلمانی احوال‌پرسی کنید؟

همزمان با دست دادن با طرف مقابل، باید احوال‌پرسی نیز انجام دهید. احوال‌پرسی با همکاران تجاری قدیمی بسیار مهم است. اما حواستان باشد، در حین حال و احوال؛ از عناوین رسمی استفاده کنید.

چگونه در آلمان مودبانه رفتار کنیم؟

  1. آلمانی‌ها، افرادی بسیار مودب هستند و هرگز میان کلام یکدیگر نمی‌پرند. آنها اجازه می‌دهند تا صحبت‌تان تمام شود، سپس کلام‌شان را آغاز می‌کنند.
  2. با هم بسیار با احترام و باوقار رفتار می‌کنند.
  3. در حین صحبت کردن، تماس چشمی خوبی با یکدیگر برقرار می‌کنند.
  4. طرف مقابل را با نام خانوادگی و به صورت رسمی با عناوین (Frau or Herr)، آقا و خانم، خطاب می‌کنند.
فرهنگ کسب و کار در آلمان: آداب دست دادن
روابط کاری و دوستی در فرهنگ کسب و کار آلمان بسیار مهم است. اما دوستی‌ها، خیلی سریع ایجاد نمی‌گردد.

آداب لباس پوشیدن در فرهنگ کسب و کار آلمان

در کشور آلمان مردان کت، شلوار و کراوات تیره و زنان کت و شلوار یا کت و دامن ساده می‌پوشند. البته این روزها در شرکت‌های استارت‌آپ و یا آژانس‌های روابط عمومی، به خصوص اگر در شهر بزرگی همچون برلین باشید، افراد لباس‌های غیر رسمی نیز می‌پوشند. با این وجود، اگر شک دارید که چه سبک لباس باید بپوشید، بهتر است، لباس رسمی‌تر را انتخاب کنید.

وقت شناس باشید

یکی دیگر از آدابی که در فرهنگ کسب و کار آلمان نقشی حیاتی دارد، وقت‌شناسی است. همواره سعی کنید تا زودتر در محل ملاقات حاضر شوید و اگر حدس می‌زنید ممکن است دور به محل کار خود برسید، از قبل به مدیر یا فردی که قرار ملاقات با او دارید، اطلاع دهید. در این کشور وقت شناسی نشانه‌ی قابل اعتماد بودن هست. اگر دیر سر قرار حاضر شوید، ممکن است، مورد قضاوت قرار بگیرید. در مناسبت‌های اجتماعی رسم است که زودتر به آنجا برسید.

انصاف و وفاداری در تجارت آلمان

همانطور که اشاره شد، حفظ اصول اخلاقی همچون انصاف و وفاداری در فرهنگ کسب و کار آلمان بسیار مهم است. آلمانی‌ها تمایل دارند، شیوه‌های تجاری منصفانه‌تری نسبت به سایر کشورها و فرهنگ‌ها داشته باشند. این حس انصاف شامل دستمزد برابر، شرایط خوب کاری و شیوه‌های انضباطی منصفانه است.

در فرهنگ تجاری این کشور از کارمندان انتظار نمی‌رود، بیشتر از پایان ساعت کاری در شرکت بمانند و بیشتر دفاتر تا ۵ بعد از ظهر دوشنبه تا پنجشنبه و ۴ بعد از ظهر جمعه‌ها تعطیل می‌شوند. کار کردن در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی ممنوع است.

آلمان‌ها به کسب و کارهایی که انتخاب می‌کنند، اغلب وفادارند. دفاتر و شرکت‌ها نیز برای کارمندان و مشتریان وفادارشان، پاداش‌های مناسب در نظر می‌گیرند و این احتمال که مشتری سال‌ها از یک کسب و کار خدمات بگیرد، بسیار زیاد است. بنابراین حواستان باشد که وفاداری در آلمان پاداش دارد. پس؛ آماده‌ باشید تا سخت کار کنید و صبور باشید تا در نهایت پاداش وفاداری‌تان را دریافت کنید.

فرهنگ آلمان و حریم خصوصی در آلمان
آلمانی‌ها به زندگی خصوص کارمندان و جدایی بین زندگی کاری و شخصی بسیار اهمیت می‌دهند.

سلسله مراتب شغلی در آلمان

بیشتر در مورد سلسله مراتب در فرهنگ کسب و کار آلمان سخن گفتیم. در این فرهنگ، افرادی که سخت کار کرده‌اند و به اوج رسیده‌اند باید مورد احترام قرار بگیرند.

تصمیمات در سازمان‌های آلمانی از بالا گرفته می‌شود و از کارمندان انتظار می‌رود، آنچه از آنها خواسته شده، بدون کم و کاست، انجام دهند.

آلمان‌ها زیاد اهل ارتباط نزدیک و دوستانه برقرار کردن نیستند. در واقع نباید انتظار داشته باشید، رئیس‌تان با شما رابطه‌ای دوستانه برقرار کند و در برابر شما به قول معروف کوتاه بیاید. آلمان‌ها دوست دارند، کارها در زمان کوتاه و کارآمد به درستی انجام شود، بدون آنکه زمان زیادی برای صحبت کردن تلف گردد.

اگر شما قصد ورود به بازار آلمان را دارید، پیشنهاد می‌کنم حتماً گزارش «بازاریابی در آلمان» را مطالعه کنید. این گزارش ارتباطی به آوسبیلدونگ بازاریابی ندارد و مربوط به ورود یک کالا یا خدمات به بازار آلمان و بازاریابی برای آن است.

مذاکره و فرهنگ کسب و کار در آلمان

اغلب مذاکرات در آلمان، یک تجارت کاملا منصفانه، برنامه‌ریزی شده و دو سر سود است. سازمان‌ها یا شرکت‌ها، ترجیح می‌دهند که بین دو طرف، سازش برقرار باشد تا اینکه به شیوه‌ی رقابتی و تهاجمی به طرف مقابل فشار بیاورند. همانطور که اشاره کردیم، زبان رسمی در تجارت آلمان، رسمی و با استفاده‌ی کامل و صحیح از عناوین است. باید خود را رسمی معرفی کنید و هر اعتباری که دارید، در ادامه به آن اشاره کنید.

اگر می‌خواهید یک خدماتی را به شرکت یا محصولی ارائه دهید، قبل از آن که حرفی بزنید، مطمئن باشید که می‌توانید از همه‌ی چیزهایی که ادعا می‌کنید، برآیید. آلمانی‌ها با رفتارهای احساسی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. شما باید با دلایل منطقی ادعاهای خود را ثابت کنید.

مکاتبات رسمی در فرهنگ آلمان
علاوه براین مذاکره‌ها ممکن است با یک دست دادن به توافق برسند، اما این به معنای پایان کار نیست و مکاتبات رسمی همچنان دنبال می‌شوند.

و اما در آخر از فرهنگ کسب و کار آلمان

اگر با فرهنگ کسب و کار آلمانی‌ها آشنایی نداشته باشید، به نظر افرادی خشک، منضبط، حرفه‌ای، سرد، محتاط، وقت شناس، هدف‌گرا، مطیع، برنامه‌ریز، مقتدر، سرسخت و … هستند و حتی ممکن است به قول معروف حسابی تو ذوق‌تان بخورد! اما با مطالعه و شناخت و آگاهی از فرهنگ کسب و کار آنها، می‌توانید ارتباط تجاری بهتری برقرار کنید و مذاکره را در واقع درست هدایت کنید.

 در این مقاله ما سعی کردیم، هرآنچه در این رابطه به کار شما می‌آید را در اختیارتان بگذاریم. چنانچه شما  نیز نکاتی را می‌دانید که ما به آن اشاره نکرده‌ایم، می‌توانید در قسمت نظرات و پیشنهادها، آنها را با ما در میان بگذارید. پیشاپیش از همکاری شما سپاس‌گزاریم.

منابع: bradfordjacobs/ expatrio

ویدئوی درباره کارایی بالای آلمانی‌ها در محیط کار

این ویدئو توسط دویچه‌وله ساخته شده است، به زبان انگلیسی می‌باشد و زیرنویس انگلیسی نیز دارد

Abstract in English & German

Culture and discipline in Germany have always been and continue to be the language of formal gatherings. Most of us recognize Germans as cold and formal individuals who are very punctual and meticulous in their work. So far, we haven’t had any problems with that, but if we want to migrate to the world’s fourth-largest economy, study there, start a business, or perhaps have a German business partner, we will be greatly confused and disoriented. Therefore, we need to learn more about the business culture in Germany.

Familiarity with the business culture in Germany helps us to have smoother interactions with them in terms of work, trade, and more. If you also intend to work and study in this country, it is better to stay with us until the end of this article series on our website.

Kultur und Disziplin in Deutschland waren und sind seit der Vergangenheit die Sprache der formellen Zusammenkünfte. Die meisten von uns kennen die Deutschen als kühle und formelle Personen, die sehr pünktlich und gewissenhaft in ihrer Arbeit sind. Bisher hatten wir damit keine Probleme, aber wenn wir in die viertgrößte Volkswirtschaft der Welt einwandern, dort studieren, ein Geschäft gründen oder möglicherweise einen deutschen Geschäftspartner haben möchten, werden wir uns sehr verwirrt und desorientiert fühlen. Daher müssen wir mehr über die Geschäftskultur in Deutschland erfahren.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا