اخبار

مسدود شدن مرز ایران و افغانستان، خبری که ناقص منتشر شد

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: انسداد مرز افغانستان شامل یک طرح گسترده است تا موانع فیزیکی ایجاد و ترددها محدود شود که محدوده این کار را مشخص کردیم و حتماً در این زمینه با مذاکرات دوطرفه کار را پیش می‌بریم.

آیا مرز افغانستان مسدود میشود ؟

خبرگزاری‌ها بخشی از صحبت‌های یکی از مقامات ارشد ارتش را به همین شکل، کوتاه و نامفهوم منتشر کردند، اما واقعاً معنای خبر مسدود شدن مرز ایران و افغانستان نیست، بلکه منظور افزایش کنترل بر این مرز و محدود کردن رفت و آمدهای غیرقانونی اتباع است. بنابراین مشکلی برای امر صادرات و واردات ایجاد نمی‌کند.

عواقب بسته شدن مرز افغانستان چیست ؟

ایران و افغانستان دو کشور همسایه با روابط تاریخی و فرهنگی عمیقی هستند. این دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌ای دارند.

بسته شدن مرز ایران و افغانستان عواقب مختلفی را برای دو کشور به همراه خواهد داشت.

کاهش تجارت و مبادلات اقتصادی

ایران و افغانستان از طریق مرزهای زمینی خود مبادلات تجاری گسترده‌ای با یکدیگر دارند. بسته شدن این مرزها موجب کاهش تجارت و مبادلات اقتصادی بین دو کشور خواهد شد.

بر اساس آمار گمرک ایران، ارزش تجارت ایران و افغانستان در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵ میلیارد دلار بوده است. این میزان تجارت در سال‌های اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است.

بسته شدن مرزها موجب کاهش صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان و واردات کالاهای افغانی به ایران خواهد شد. این امر می‌تواند به رکود اقتصادی در دو کشور منجر شود.

افغانستان

افزایش قیمت کالاهای اساسی در افغانستان

افغانستان به واردات بسیاری از کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی، دارو و سوخت از ایران وابسته است. بسته شدن مرزها موجب افزایش قیمت این کالاها در افغانستان خواهد شد.

این امر می‌تواند به کاهش سطح رفاه مردم افغانستان و افزایش نارضایتی‌های اجتماعی در این کشور منجر شود.

افزایش مهاجرت از افغانستان به ایران

افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۱۴۰۰ با بحران‌های سیاسی و اقتصادی زیادی مواجه شده است. این امر موجب افزایش مهاجرت از افغانستان به ایران شده است.

بسته شدن مرزها می‌تواند موجب افزایش بیشتر مهاجرت از افغانستان به ایران شود. این امر می‌تواند به مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایران منجر شود.

افزایش قاچاق کالا و مواد مخدر

بسته شدن مرزها می‌تواند موجب افزایش قاچاق کالا و مواد مخدر از افغانستان به ایران شود. این امر می‌تواند به افزایش آسیب‌های اجتماعی در ایران منجر شود.

تقویت گروه‌های تروریستی

بسته شدن مرزها می‌تواند موجب تقویت گروه‌های تروریستی در افغانستان شود. این گروه‌ها می‌توانند از این فرصت برای گسترش فعالیت‌های خود استفاده کنند.

دولت ایران در تلاش است تا با اتخاذ تمهیدات لازم، عواقب بسته شدن مرز را به حداقل برساند. این تمهیدات شامل تسهیل صادرات و واردات کالاهای اساسی، کمک به افغانستان برای مقابله با بحران‌های سیاسی و اقتصادی و تقویت مرزبانی ایران برای مقابله با قاچاق کالا و مواد مخدر است.

با این حال، رفع کامل عواقب بسته شدن مرز ایران و افغانستان مستلزم حل بحران‌های سیاسی و اقتصادی در افغانستان است.

در همین ارتباط مطالعه مقاله «وضعیت صادرات ایران به افغانستان در دوران طالبان» را بخوانید.

Afghanistan Fact Book

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا