اخبار

قاچاق دارو- این بار وارونه

اختلاف فاحش ارز در بازار آزاد و دلار 4200 تومانی باعث قاچاق وارونه دارو شده است.

اختلاف بیش از ۲۰ هزار تومانی ارز ۴۲۰۰ تومانی با بازار آزاد موجب شده است که واردکنندگان بجای عرضه دارو‌های وارداتی در بازار داخلی، این محصولات را به خارج از کشور صادر کنند یعنی قاچاق معکوس انجام دهند.

تک نرخی نبودن ارز و مشکلات ناشی از آن در صنعت دارو

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو که در ابتدا قرار بود مانع افزایش قیمت‌ها در بازار شود، نه تنها این هدف را محقق نکرد بلکه به بلای جان صنعت داروی ایران تبدیل شده است. اختلاف بیش از ۲۰ هزار تومانی این ارز با بازار آزاد موجب شده که واردکنندگان بجای عرضه دارو‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار داخلی، آن‌ها را به خارج از کشور صادر کنند.

نوشته های مشابه

قاچاق وارونه دارو در حالی در کشور رونق گرفته که به گفته مسئولان دولتی، تولیدات دارو کشور در سال گذشته به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

راهکار مبارزه با قاچاق وارونه دارو چیست؟

به دلیل گسترش قاچاق معکوس و حجم فسادی که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در صنعت دارویی کشور ایجاد کرده است، بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، حذف ارز مذکور و حمایت ریالی از مصرف کننده را پیشنهاد می‌کنند.

در واقع، آن‌ها معتقدند حمایت از طریق بیمه راهکار بسیار بهتر و کم هزینه‌تری برای کاهش فشار تورم بر مصرف‌کنندگان است. علاوه بر این، با جایگزینی حمایت از بیمه‌ها بجای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان نه‌تن‌ها قاچاق معکوس به شدت کاهش خواهد یافت بلکه تولیدکنندگان داخلی که از این رانت برخوردار نیستند نیز به بازار داروی کشور برمی گردند و از خطر ورشکستگی نجات خواهند یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا