بازرگانی خارجیقوانین کشورها

تجارت چمدانی سیگار به ترکیه !

قاچاق سیگار از ایران به ترکیه

این روزها موضوعِ تفاوت قیمت کالاهای مختلف در ایران و باقی کشورها بسیار داغ است ! هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت کالاهایی مثل روغن، مرغ، تحم‌مرغ و چند کالاهای اساسی دیگر، با اهداف مختلف و از جمله جلوگیری از قاچاق در حال رخ دادن است. اما شاید فکرش را نکنید که تجارت چمدانی سیگار به ترکیه چقدر سودآور است ! فاصله قیمتی زیادِ سیگار در ایران و ترکیه، باعث شده است تا حمل قاچاق (غیرقانونی) سیگار از ایران به ترکیه توجیه اقتصادی زیادی داشته باشد. زیرا در ترکیه، تعرفه‌ها و عوارض زیادی روی سیگار هست، این تجرات چمدانی از ایران به ترکیه، صرفه اقتصادی دارد. ما قبلاً درباره تجارت چمدانی از ترکیه به ایران صحبت کرده بودیم، حالا اجازه دهید مسیر را این سمتی هم نگاه کنیم.

چرا تجارت چمدانی سیگار ؟

جذابیت این تجارت همان‌طور که در مقدمه هم اشاره شد، به دلیل اختلاف قیمت زیاد سیگار بین ایران و ترکیه است. اما در ادامه توضیحات کامل‌تری از علت این سودآوری را در تجارت سیگار آورده‌ایم.

صادرات (بخوانید قاچاق مسافری) سیگار به ترکیه با سود زیادی همراه است، چون اختلاف قیمت سیگار در ایران و شهرهای ترکیه زیاد است. علت اصلی این است که کشور ترکیه برای سیگار و دیگر دخانیات قوانین زیاد و سختی را وضع کرده است که باعث وجود مالیات‌های زیاد برای سیگار می شود و در نتیجه زمانی که سیگار به دست مصرف‌کننده در ترکیه می‌رسد، قیمت بالایی دارد. یک پاکت سیگار کنت که در این لحظه قیمتش داخل ایران حدود ۲۰ هزار تومان است، در ترکیه ۲۱ لیر است، که اگر به قیمت الان به تومان تبدیلش کنیم، حدود ۴۲ هزار تومان میشود. یعنی بیش از دو برابر.

هر زمان در اقتصاد این فاصله قیمتی آن هم در دو کشور همجوار به وجود آید، حتماً بازیگران اقتصادی اقدام به جابجایی کالا تا حدی که قیمت‌ها به هم نزدیک شود می‌پردازند. اگرچه دولت ترکیه و ایران هر دو محدودیت‌هایی برای این انتقال درنظر گرفته‌اند ولی به هر حال، سود حاصل از این تجارت و جذابیت آن، باعث می‌شود فعالان اقتصادی اقدام به تجارت چمدانی سیگار از ایران به ترکیه کنند.

تجارت چمدانی سیگار به ترکیه
جذابیت اقتصادی تجارت سیگار از ایران به ترکیه

صادرات چمدانی سیگار به ترکیه

بسیاری از مسافران که می‌خواهند به ترکیه بروند، خصوصاً آن‌ها که زمینی سفر می‌کنند و به شهر وان ترکیه می‌روند کیف خود را با چند بسته سیگار پر می‌کنند و در ترکیه آن‌را به خریداران می‌فروشند. تا از این طریق هزینه سفر خود را کاهش دهند و احتمالاً هنگام برگشت با کیفی پر از پوشاک به ایران برمی‌گردند.

اما توجه به نکات زیر پیش از این تجارت چمدانی، می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

۱ – تنها افرادی می‌توانند با خود سیگار حمل کنند، که سیگاری باشند و در حدی که مصرف شخصی به حساب آید می‌توانند به ترکیه سیگار حمل کنند. بنابراین افراد زیر ۱۸ سال اجازه حمل سیگار ندارند، چون طبق قانون مصرف سیگار برای زیر ۱۸ سال ممنوع است.

هر شخص بالای ۱۸ سال می‌تواند دو باکس سیگار را حمل کند و حمل ۳ باکس با ریسک کشف شدن توسط ماموران روبرو است.

اگر والدینی برای فروش بیشتر سیگار، تصمیم بگیرند که به اسم فرزندان خود که سن کمتر از ۱۸ سال دارند، سیگار به ترکیه ببرند، سیگار اضافی خود را از دست می دهند. در واقع ماموران مرزی سیگارهای اضافی را از آن ها می گیرند و این افراد قادر به پس گرفتن سیگارها نخواهند بود.

۲ – صادرات سیگار به ترکیه از طریق چمدان مناسب شهرهایی است که در مرز ترکیه و کشور ما هستند و فقط در این مکان ها سود خوبی دارند. در شهرهای دورتر نمی توانید آن ها را بفروشید و حتی ممکن است با قانون مشکل پیدا کنید. ارسال سیگار به دیگر شهرهای ترکیه باید به صورت رسمی و از طرف گمرک باشد. پس بهتر است به جای صادرات سیگار به ترکیه، بگوییم تجارت چمدانی سیگار به وان !

فروش سیگار در ترکیه چقدر سود دارد ؟

شما به اندازه مصرف شخصی، سیگار را به ترکیه برده‌اید، اما فروشگاه‌های معتبر هیچ‌وقت از شما سیگار نمی‌خرند این کار غیرقانونی است. پس شما در حال انجام یک کار غیرقانونی هستید. اگر خطرِ این کار را پذیرفته‌اید، حالا می‌توانید به دکه‌ها و دست‌فروش‌ها پیشنهاد دهید که از شما سیگار را بخرند. بدین ترتیب، هر باکس سیگار چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان به قیمت‌های امروز (خرداد ۱۴۰۱) سود دارد. اگر حداکثر ۳ باکس بتوانید ببرید، پس ۱٫۵ میلیون تومان منفعت به دست آورده‌اید. اگر در فکر یک کار صادراتی قانونی و حرفه‌ای در ترکیه هستید، می‌توانید این گزارش را درباره بازاریابی در ترکیه بخوانید.

چه سیگاری به ترکیه ببریم ؟

هر سیگاری که به ترکیه ببرید، حتی سیگارهای ایرانی مثل بهمن، احتمالاً مشتری دارد. اما آن‌چه از همه بیشتر رایج است، سیگار کنت ۸ است ! ما در مطلبی با عنوان «قیمت سیگار کنت در ترکیه و ایران» به محاسبه سود بردن سیگار از ایران به ترکیه پرداخته ایم. درباره سیگار کنت ۸ میتوانید با مطالعه آن مطلب، اطلاعات خوبی به دست آورید.

برای مشاهده قیمت‌های سیگار در ترکیه، این سایت را ملاحظه کنید (زبان سایت ترکی است)

اگر شما هم درباره تجارت چمدانی سیگار به ترکیه تجربه‌ای دارید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. از مطلب کامل و دقیقی که نوشتید خیلی ممنونم. واقعا به من کمک کرد. برای اطلاع دیگر دوستان، دقت کنید که افراد زیر ۱۸ سال نمی توانند سیگار با خود به ترکیه ببرند. در واقع میزان سیگاری که هر فرد میبرد به اندازه مصرف شخصی اش باید باشد فرد زیر ۱۸ سال که سیگار به طور قانونی نمی تواند بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا